Početna > Istrage > Brod-Dance-i-brodica-oznake-690-DB-Kolocepski-kanal-25-04-2017

Brod "Danče" i brodica oznake "690 DB" - Koločepski kanal, 25.04.2017.

Ukratko

Dana 25. travnja 2017. godine u 21:20 sati u Koločepskom kanalu dogodila se vrlo ozbiljna pomorska nesreća, u kojoj je došlo do sudara javnog broda (namijenjenog traganju i spašavanju na moru) pod hrvatskom zastavom imena "Danče" (Slika 1.), luke upisa Dubrovnik, izgrađenog 2002. godine, duljine preko svega 18,08 m, čelične gradnje trupa, 50 BT (bruto tona) i brodice za prijevoz putnika (za gospodarske potrebe) pod hrvatskom zastavom oznake "690 DB" (Slika 2.), luke upisa Dubrovnik, izgrađene 2016. godine, duljine preko svega 5,90 m, trupa od stakloplastike s gumenim uzgonskim komorama.

Iste večeri oko 20:50 sati brod "Danče" isplovljava iz ACI Marine Dubrovnik (Komolac, Rijeka dubrovačka) prema luci Sobra (otok Mljet) na izvršenje zatraženog hitnog medicinskog prijevoza s otoka za Dubrovnik. Na brodu se nalaze 3 člana posade. Iz iskaza slijedi da se tijekom čitavog putovanja, od trenutka isplovljavanja do trenutka nesreće, sva 3 člana posade nalaze na zapovjedničkom mostu, obavljaju osmatranje i izviđanje te aktivno vode navigaciju. Navigacijska svjetla upaljena su tijekom čitavog trajanja plovidbe, kao i dodatno plavo rotirajuće svjetlo.

Zbog jakog juga (jugo-istočni vjetar) zapovjednik broda ''Danče'' odabire sljedeću rutu: kroz Koločepski kanal - prolaz Veliki Vratnik - Sobra, koja po stručnom mišljenju zapovjednika po takvom vremenu predstavlja najbrži mogući put.

Iz iskaza preživjelih putnika slijedi da iste večeri oko 21:00 sati brodica oznake ''690 DB'' isplovljava iz uvale Pakljena (otok Šipan) prema uvali i mjestu Brsečine na obali. Na brodici se tijekom plovidbe nalazi 1 član posade i 8 putnika (svi hrvatskog državljanstva). Brodica nije osvjetljena a njome upravlja voditelj brodice (ujedno suvlasnik zajedničkog ugostiteljskog obrta i voditelj restorana na samoj plaži u uvali Pakljena). Putnici su ugostiteljski djelatnici i majstori (stolari i građevinari). Svi na brodici pripremali su restoran za turističku sezonu, ponovno otvorenje i doček 1. grupe gostiju koju su već sljedeći dan trebali ugostiti. Posao su završili kasno navečer te potom krenuli brodicom prema luci Brsečine - najbližem kopnu.

Na području Koločepskog kanala toga dana u večernjim satima puše umjereno jak do jak jugo-istočni vjetar brzine od 20 - 30 čv uz umjereno valovito do valovito more (stanje mora 3 - 4), visine valova u prosjeku od 1 - 2,5 m. Oblačno je s povremenom kišom. Noć je bez mjesečeva svjetla. Povišeni tlak zraka je u slabljenju. Morske struje kreću se u smjeru SE - NW (jugo-istok - sjevero-zapad) srednje brzine 0,5 čv. Dubina mora je oko 54 m. Državni hidrometeorološki zavod RH cijeli dan upozorava na opasne vremenske prilike -žuto upozorenje za vjetar na području južne Dalmacije.

Iz iskaza zapovjednika broda ''Danče'' slijedi da na ekranu (radarskog uređaja) ima dosta šumova te da uz pomoć istog uređaja smanjuje šumove onoliko koliko je to moguće. Plove brzinom oko 20,5 čv sredinom Koločepskog kanala ali se gledaju podvući pod otok Šipan na 4 - 5 kabela od obale (740 - 926 m).

Iz iskaza preživjelih putnika s brodice oznake ''690 DB'' slijedi da su valovi veliki. Voditelj ispočetka ''daje malo gasa'', kasnije vidi da ih puno polijeva pa smanjuje brzinu i okreće prema Dubrovniku (u smjeru jugo-istok uz obalu otoka Šipana) te siječe velike valove. Svi putnici sjede pognuti i s pognutim glavama zbog polijevanja mora. Valovi su preveliki i ništa se ne može vidjeti. Putnici nemaju na sebi pojaseve za spašavanje. Nakon 3 - 4 km prema Dubrovniku (u smjeru jugo-istok uz obalu otoka Šipana) voditelj brodice okreće brodicu u lijevo prema mjestu Brsečine. Puhalo je jako jugo. Voditelj brodice plovi između valova kako bi smanjio polijevanje i ne vozi prebrzo. Nitko od osoba na brodici ne vidi brod ''Danče'' prije sudara. 4 - 5 min nakon što je brodica okrenuta u smjeru mjesta Brsečine, 1 - 2 sekunde prije sudara, voditelj brodice glasno izgovara: ''Ajme meni (ili Ajme Bože), što je ovo''.

Iz iskaza članova posade broda ''Danče'' slijedi da prije samog sudara u okolini broda ne zamjećuju nikakvo svjetlo ili obris brodice. Sva 3 člana posade izjavljuju kako neosvijetljenu brodicu uočavaju neposredno prije sudara. U jednom trenutku se ispred pramca s njihove lijeve strane samo zabijelilo. Brodicu su obasjala svjetla broda ''Danče''. Od blizine ne stižu reagirati ni napraviti bilo kakav manevar. Sudar je neizbježan pa brod ''Danče'' prelazi preko prednjeg dijela brodice oznake ''690 DB''

U 21:20 sati u Koločepskom kanalu, oko 0,4 NM (oko 740 m) istočno od otoka Šipana i otprilike ispred uvale Vrbova, na poziciji: ϕ=42⁰ 43,3' N; λ=017⁰ 55,8' E, dolazi do sudara broda ''Danče'' i brodice oznake ''690 DB''.

Prilikom sudara 5 osoba smrtno stradava (voditelj brodice i 4 putnika s brodice), 1 osoba je lakše a 1 osoba teže ozlijeđena (obje osobe su putnici i istovremeno jedine preživjele osobe na brodici), dok se 2 osobe - putnici s brodice (na dan objave ove privremene izjave) još smatraju nestalima.

Na brodu ''Danče'' nije bilo poginulih ili ozlijeđenih.

Brodica oznake ''690 DB'' pretrpjela je veće oštećenje, dok je brod ''Danče'' pretrpio manje oštećenje.

Brod i brodica nisu namijenjeni prijevozu tereta pa tereta i štete na istome nije bilo.

Nije bilo ni štete nanesene trećim stranama, kao ni poginulih ili ozlijeđenih trećih strana.

Na poziciji sudara nije uočeno onečišćenje mora ili okoliša gorivom ili uljima.

Brod ''Danče'' prvi dolazi u pomoć brodici oznake ''690 DB''. Spašava preživjele i traga za nestalima. Obavještava brodove i nadležne službe te traži pomoć u traganju i spašavanju.

Više od 8 punih dana nakon sudara traje koordinirana, opsežna i složena spasilačko - potražna akcija za osobama na brodici. Značajni ljudski i tehnički resursi su aktivirani. Nakon isteka ovog vremena potraga za preostale 2 nestale osobe je do današnjeg dana nastavljena u okviru redovnog nadzora sigurnosti plovidbe.


Detalji istrage

Početak istrage

Kraj istrage

Tip istrage

Status istrage

28.04.2017.  

 

Puna istraga  

Otvorena  


Dokumenti

Tip dokumenta: PDF | Preuzimanje