Početna > Istrage > Mistral-Ploce-Rogotin-16-05-2012

Mistral - Ploče - Rogotin, 16.05.2012.

Ukratko

Dana 16. svibnja 2012. godine vlasnik zrakoplova (pilot) planirao je u jutarnjim satima obaviti let zrakoplovom Mistral sa svrhom bacanja sterilnih mušica. Sukladno planu koji je pronađen u zrakoplovu ukupna duljina rute trebala je iznositi 16.5 km. Na navedenoj ruti trebalo je izbaciti po jedan magazin s mušicama svakih 200 m, pri brzini zrakoplova od 80 km/h (Prilog 1.). Oko 08:201 pilotu su dostavljene gajbe od stiropora u kojima su u papirnatim vrećicama nalazile sterilne mušice. Uz pilota u zrakoplovu se nalazio i putnik (ženska osoba) koji je bio zadužen za bacanje navedenih mušica. Oko 08:301 isti su poletjeli s neregistriranog letjelišta koje se nalazi na ušću rijeke Neretve i u blizini hangara u kojem je pilot držao zrakoplov. Dojava o padu zrakoplova bila je oko 08:451. Uzimajući u obzir podatke s GPS uređaja o duljini zapisa, pogrešku subjektivne procjene vremena svjedoka i prosječnu brzinu leta od 80 km/h, ukupni let je mogao trajati između 3 i 5 minuta. Istragom je utvrđeno da se zrakoplov prije nego što je pao nalazio na visini od 31 m, te je bio u lijevom zaokretu. Na putanji zrakoplova nalazio se lokalni vod (dalekovod) na visini između 9 – 15 m. Sukladno izjavi svjedoka zrakoplov se u jednom trenutku okreće oko uzdužne osi u desno, naglo gubi visinu i pod velikim kutom udara u zemlju. Zrakoplov je pao 200 m od brda Kozjak u smjeru ušća rijeke Neretve na poljoprivredno zemljište koje je većim djelom zasađena mandarinama i manjim dijelom jabukama. Zrakoplov se nalazio prednjim dijelom zabijenim u zemlju dok se rep nalazio u zraku. Tom prilikom pilot i putnik u zrakoplovu su smrtno stradali. Istraga je potvrdila da se zrakoplov nakon okretanja oko uzdužne osi u desnu stranu, te pojave dinamičkog gubitka uzgona, nije uspio oporaviti radi male visine, a s velikom vjerojatnošću može se pretpostaviti i male brzine leta koja je prema uputama za izbacivanje mušica iznosila 80 km/h. Također, prethodnim ispitivanjima je utvrđeno da se predmetni tip zrakoplova pri maloj brzini ponaša nestabilno, u tim uvjetima pomicanje palice u lijevo ili u desno dovodi do propadanja krila i padanja zrakoplova u spin. U vrijeme nesreće važeći propis koji je regulirao uporabu mikrolakih zrakoplova bio je Pravilnik o uvjetima i načinu uporabe mikrolakih zrakoplova (NN br. 56/08) osim članaka 7 do 17. koji su pokriveni narednim Pravilnikom o projektiranju, prihvaćanju, gradnji i održavanju zrakoplova koji nisu u nadležnosti Europske agencije za sigurnost zračnog prometa (EASA) (NN br. 40/12). Pravilnikom o uvjetima i načinu upotrebe sportsko rekreativnih zrakoplova (NN br. 34/2014) uvedene su dodatne restrikcije u uporabi mikrolakih zrakoplova. Navedeni propisi u najvećoj mjeri otklanjaju nedostatke u uporabi mikrolakih zrakoplova istaknute u ovom izviješću te odgovarajuće reguliraju sigurnost uporabe mikrolakih zrakoplova. Iz tih razloga AIN o tome nije izdala sigurnosnu preporuku.


Detalji istrage

Početak istrage

Kraj istrage

Tip istrage

Status istrage

16.05.2012.  

25.01.2016.  

Puna istraga  

Zatvorena  


Dokumenti

Tip dokumenta: PDF | Preuzimanje